Vinnen
Onder duikers is de keuze van juiste vin een
veelbesproken onderwerp. Er is een groot aantal fabrikanten met een gevarieerd
aanbod van modellen en dat kan op vooral de beginnende duiker een
nogal duizelingwekkende indruk maken. Wat zijn nu de eigenschappen waarop
je die belangrijke keuze moet baseren?
Iedere fabrikant heeft daar zijn eigen antwoord
op in de vorm van zijn aanbod en dat varieert van de diverse kleuren
waarin een vin verkrijgbaar is tot meer overtuigende efficientie/snelheid
verhoudingen. Aangezien men zich louter voortbeweegt met behulp
van de benen lijkt het voor de meeste duikers vaak het belangrijkste
om zich met zo min mogelijk energieverbruik zo snel mogelijk door
het water te kunnen voortbewegen. Met deze gedachte worden verschillende
vinnen vergeleken en wordt er gespeculeerd of hetgeen de fabrikanten
middels hun marketing boodschap beweren over hun vinnen, waar is.
Voordelen van de jetfin
|
|
Scubapro Jetfin XL
|
Met verbazing wordt er vaak gekeken naar de keuze
van de DIR duikers. Wereldwijd hebben de DIR duikers Scubapro Jetfin XL's
aan hun voeten en zweren bij deze keuze ondanks de lompe en ouderwetse indruk
die deze vin vaak maakt op onervaren duikers.
Zoals alle andere onderdelen in de DIR uitrusting
is ook de vin van de duiker een zeer weloverwogen keuze en het zal menigeen
verrassen dat er rekening is gehouden met een groot aantal eigenschappen:
- De Jetfin XL heeft een groot breed blad en is
gemaakt van drie soorten rubber die de vin een goede stijfheid geven
en een behoorlijke elasticiteit. Het ontwerp heeft de vin drie gaten
gegeven die de neerwaardse slag efficienter maken en de opwaardse (onbruikbare)
slag minder vermoeiend. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit middengedeelte
bij vinnen geen bruikbaar gebied is voor het doorgeven van energie van
de benen naar het water. De Jetfin XL kan zich qua snelheid meten met
veel grotere en langere vinnen en doet op dit gebied alleen onder voor
professionele apnea (freedive) vinnen of de nieuwe Scubapro Twinjet
(een evolutie van de Jetfin).
- Een andere belangrijke reden voor de Jetfin is
dat de DIR duikers zich onder water hoofdzakelijk voortbewegen middels
een gemodificeerde zwemtechniek die ook wel de frogkick (kikkerslag)
genoemd wordt. Lange vinnen zijn hier niet te gebruiken en schitteren
dus in onbruikbaarheid als het aankomt op wrak penetraties of grotduiken.
De vorm, stijfheid en grootte van het Jetfin blad blijken ideaal als
het aankomt op de frogkick. Een enorm voordeel voor de DIR duiker die
zich graag in kleine ruimtes zoals binnen een wrak lijkt te begeven.
- Binnen in het wrak komt ook een andere eigenschap
van de Jetfins naar voren: De compositie van het rubber blijkt een betere
grip te hebben bij het afzetten tegen de wand van een wrak, mocht dat
nodig blijken. Andere vinnen van kunstof bieden hier geen alternatief.
- De Jetfin is iets zwaarder dan de gemiddelde
vin, al valt dat mee als je het vergelijkt met vinnen die een vergelijkbare
voortstuwing bieden. Het gewicht van de vin komt ten goede bij gebruik
van een droogpak, want hierdoor vervalt de noodzaak van enkelgewichten.
Tegelijkertijd wordt er bij gebruik van de Jetfin in combinatie met
een natpak geen nadeel ondervonden als het aankomt op het iets hogere
gewicht.
- Manouvreren onderwater doet de DIR duiker met
subtiele bewegingen vanuit de benen. De vin moet dus uitstekende kwaliteiten
hebben als we willen ronddraaien of sturen over de as van de duiker
(waarbij de duiker in horizontale positie blijft en slechts de enkels
gebruikt ter voortstuwing). Veel ontwerpen zijn hier weer te lang of
te slap (vooral als het aankomt op dubbele tanks met wellicht een decofles
waardoor de totale massa aanzienlijk toeneemt) en de Jetfin XL presteert
boven verwachting door de bladvorm en stijfheid.
- Ook het achteruit zwemmen dat wordt gezien als
een vergevorderde zwemtechniek (alleen beheerst door de meest fanatieke
DIR duikers, zeldzaam soort) lijkt een stuk eenvoudiger wanneer de Jetfin
in het spel is.
- Op een heel ander gebied werd gevonden dat tijdens
testen waarbij gewichten van de bodem van een zwembad werden opgepikt
overtuigend de kwaliteit van de Jetfin aangeven als het aankomt op energie
kunnen omzetten in stuwkracht. Een welkome eigenschap als er een buddy
gesleept moet worden of wanneer er tegen de stroming in gezwommen moet
worden met dubbele tanks op de rug.
- Als laatste is de schoen van de Jetfin uitstekend
geschikt voor het vervoeren van water. Bij grotduiken in Florida wordt
daar gretig gebruik van gemaakt. De vieze zanderige schoen van het droogpak
kunnen eenvoudig worden schoongespoeld met vers water uit de grot. Volgens
sommigen de enige reden waarom de WKPP duikers de Jetfin hebben gekozen
als hun favoriete vin... ;-)
Maat
Hoewel men gewend is om vinnen te kopen in de 'juiste'
maat is dat bij Jetfins niet aan de orde. Iedereen kan Jetfins gebruiken
in de maat XL. Ook als je schoenmaat 36 hebt.
Kleinere maten zijn er wel te krijgen in de
handel, maar die hebben een veel kleiner oppervlakte en zijn daardoor
veel minder effectief.
Voor duikers die te grote voeten hebben voor
de XL is er sinds tegenwoordig de Jetfin XXL. Tot voor kort was
het enige alternatief de IDI Turtle Fin, maar die zal binnenkort
niet meer worden geproduceerd.
Springstraps
|
|
Jetfin XL & Jetfin Small
|
IDI Turtle Fin
|
Helaas hebben vrijwel alle vinnen een
overeenkomstig nadeel: de waardeloze sluiting. De sluiting van de
vin is niet alleen een potentieel punt voor verstrengeling in lijnen
maar kan ook makkelijk uitscheuren of losraken op ieder moment van
de duik. De Jetfin maakt hierop geen uitzondering en bevind zich
(nieuw uit de winkel) op gelijk niveau als zijn onderdanen.
De DIR duiker heeft hier uiteraard over nagedacht
en is tot een uiterst slimme oplossing gekomen. Er is besloten om
een Oceanic Springstrap vinsluiting te kombineren met de Jetfin.
Deze vinsluiting is gemaakt van een RVS veer en heeft een laag profiel
zodat verstrengelling wordt voorkomen maar is ook zeer stevig en
zonder verstelbaarheid zodat een goede sluiting altijd gewaarborgd
is.
|
|
Jetfin met Oceanic springstrap
|
Springstraps zullen veel minder snel breken
dan de gewone rubber straps, maar in het uiterste geval dat de sluiting
breekt is er een lijntje door de veer gespannen dat aangetrokken kan
worden om de vin alsnog bruikbaar te houden. Zo kan de duik toch op
een veilige manier afgerond worden.
De originele Oceanic springstraps zijn nog nauwelijks te vinden. Oceanic
maakt ze al jaren niet meer en de DIR duiker is nu aangewezen op zelfmaak
of de nieuwe Halcyon springstraps. Via de DIR-NL
lijst kun je voldoende mensen vinden die ze graag voor je maken. |
Conclusie
Hoe aantrekkelijk sommige individuele eigenschappen
van een vin ook kunnen zijn, doorslaggevend voor de DIR duiker is echter
de totale combinatie van alle verschillende eigenschappen van de vin.
Wanneer we ervan uitgaan dat een beginnende duiker zich langzaam begeeft
van recreatief tot wrakduiken of misschien zelfs decompressie of grotduiken
is de meest verstandige keuze toch zeker de Jetfin XL. Door te wennen
aan een vin die bruikbaar is in de meest uiteenlopende diciplines van
de duiksport zonder onder te doen voor een alternatief dat misschien uitblinkt
in een van de veel genoemde eigenschappen, maak je jezelf meester van
een stuk gereedschap dat al sinds 1957 populair is onder de Navy Seals,
beroepsduikers ...en alle DIR duikers.
|