Poseidon automaten
De automaten van Poseidon zijn al jaren
in gebruik in de technische duikwereld. Er is een aantal populaire
modellen; de Cyklon, de Jetstream en het nieuwste model: de Xstream.
Poseidon automaten hebben een aantal nadelen. Deze nadelen zitten
niet zo zeer in de performance, ze geven namelijk veel gas, maar meer
in andere zaken die ook van belang zijn voor de veiligheid. Dat is
ook de reden dat ze niet passen binnen het DIR systeem. |
|
Poseidon Cyclon tweede trap
|
Nadelen 'oude' modellen
- Er zijn Poseidon tweede trappen die zijn uitgerust
met een upstream mechanisme. Dit wil zeggen dat als er een probleem
is met de eerste trap, de automaat GEEN gas meer zal geven. Nagenoeg
alle andere fabrikanten leveren alleen downstream automaten die gaan
blazen als er een defect is. Dit is uiteraard een veiliger optie.
- Een aantal Poseidon eerste trappen werkt op een
zeer hoge middendruk. Een hoge middendruk zorgt eerder voor problemen
dan een lagere middendruk. Daarbij komt dat een hoge middendruk eigenlijk
nergens voor nodig is.
- De tweede trappen zijn, zonder gereedschap, niet
uit elkaar te halen onderwater. Een falende automaat kan dus niet eventueel
gerepareerd worden. Denk hierbij aan het verwijderen van viezigheid
onder het membraam.
- Vergeleken met andere merken zijn Poseidon automaten
moeilijker en duurder om te laten servicen. Dit zal bij het bezit van
één enkele automaat geen argument zijn, maar de gemiddelde
technische duiker bezit al snel vijf of meer automaten en dan zal dit
wel degelijk een factor zijn die meespeelt.
- De meeste Poseidon automaten maken gebruik
van afwijkende aansluitingen.
Xstream
Enkele jaren geleden is Poseidon met een nieuw model automaat uitgekomen,
de Xstream. Bij dit ontwerp zijn enkele punten aangepast waardoor
het mogelijk is de tweede trap onderwater te openen en ook de middendruk
ligt beduidend lager dan die van de oudere modellen. Desondanks
kleven er een aantal nadelen aan dit type:
|
|
Poseidon Xstream tweede trap
|
- De Xstream heeft een overdrukventiel in de slang
aan de kant van de tweede trap. Zodra er druk op de slang komt te staan
zal dit ventiel altijd een beetje gas laten ontsnappen. Het is de bedoeling
dat men uit de automaat kan blijven ademen als deze gaat blazen en dat
de overdruk afgevoerd wordt via het ventiel. Dit is een potentieel failurepoint.
Indien men echter de juiste procedure volgt bij een blazende kraan,
dan zal direct worden overgeschakeld naar een backup automaat (of longhose)
en de bijbehorende kraan worden gesloten. Mocht de kraan open blijven
staan dan zal de fles erg snel leeg zijn en valt er weinig meer te ademen.
Een echt voordeel is dus niet te halen uit deze nieuwe constructie.
- Vanwege het overdrukventiel zal men bij
de Xstream speciale slangen
moeten gebruiken die niet uitwisselbaar zijn met andere Poseidon automaten
en al helemaal niet met standaard automaten. Bijkomend nadeel is dat
deze slangen vele malen duurder zijn dan reguliere slangen.
- De Xstream is verkrijgbaar in drie types: Deep,
Duration en Deco. Deze zijn respectievelijk te gebruiken voor diepe
duiken met trimix, lange duiken met nitrox en decompressiegassen met
een hoog O2 percentage. Het nut van de verschillende modellen is echter
niet helemaal duidelijk, want in principe kan elk soort automaat elk
soort gas aan, mits de juiste smeermiddelen gebruikt worden.
- De verschillende Xstream types zijn voorzien
van verschillende kleuren om aan te geven welk gas er gebruikt wordt.
Dit verschilt verre van DIR procedures, waar men het gas herkent
aan de fles, niet de automaat. Een automaat kan men immers nog op
de verkeerde fles monteren.
Conclusie
Gebruik automaten
die voldoen aan de eisen van het DIR systeem en vergeet Poseidon. De bovenstaande
argumenten zorgen de laatste jaren dat ook steeds meer niet-DIR duikers
afstappen van het gebruik van Poseidon automaten. Er zijn gewoon betere
alternatieven.
|